Julegrisar

Nu är det inte många dagar kvar tills Julkorten ska ligga på postlådan. Har du hunnit att göra alla dina Julkort???
Som ni kanske har sett i tidigare inlägg så ligger jag risigt till på Julkortsfronten. Nu behöver det gå snabbt och undan.
Så kommer ett tips här från mig som gör att det går lite fortare. Idén kom när jag här om dagen satt och skulle färlägga grisar. Tror jag satt i över en timme med att måla en gris rosa....och tänkte att det här är ju ohållbart.

Det här behöver du: Torrchalk, sax, lim,calligrafipenna med bredspets, 3-d kuddar och uppstämplade grisar på rosa och vitt papper.



Klipp ut hela grisarna ur det rosa pappret. Av den vita grisen klipper du ut knappar, vinge och innerörat.
Sedan drar du med calligrafipennan runt ytterkanten på alla delarna. Det syns väldigt dåligt men på den vänstra har jag dragit med pennan och inte på den högra.



Då är det dax att "sminka" grisen. Sminka rosa runt ytterdelen av rosa grisen, lite vitt på skinkan och kinden och grått där jag vill ha mera skuggning. På vingen och innerörat använder jag mig av  blått oxå där i ytterkanterna. Knapparna gör jag först bruna och sedan svarta längst ut i kanten.

Limmar på vinge, öra och knappar. Nu är dom klara att sätta på kort.


Här kommer två griskort med lite dekoration för det handlade ju om att spara tid :)




Har du något tips på hur du gör snabba snygga Julkort?? Dela gärna med dig till mig genom att lämna en kommentar.

Ha det gott!!

-::- Kram -::-

Kommentarer
Postat av: Helen

Fina kort och smart idé! Vilka fina papper du har, jag har inte hittat några snygga julpapper alls i år.

2008-12-14 @ 13:07:30
URL: http://helenspysselpapp.blogspot.com
Postat av: Karina

Hvor er det fint og smart ; )

2008-12-14 @ 14:36:23
URL: http://karinabeck.blogspot.com
Postat av: Karin PG

Snygga snabba julkort har jag gjort på ungefär samma sätt som du- fast jag har faktiskt inte ens stämplat motivet själv.. Jag hittade jättefina tomteklistermärken på den stora kända pysselaffären Clas Ohlsson- så dem har jag klistrat upp på en lagom stor bit vit cardstock, gjort stygn runt och i övrigt behandlat på samma sätt som när jag gör kort, dvs med ett par mönstrade papper och litet dekorationer. Fort och lätt!

2008-12-14 @ 17:07:53
Postat av: weronica

Gud va du är kreativ - det går fortare att skicka mail.

Men dina kort är jättefina!



Kram från kusinen

2008-12-14 @ 18:01:54
Postat av: Cicci

Gud så bra idé. Tack så mycket!

Kramiz

2008-12-14 @ 18:12:53
URL: http://ciicciiha.blogg.se/
Postat av: Anna

Gu va söta kort! :D



Tack för tipset! Jag har aldrig använt torrchalk men har funderat på hur de fungerar så nu kanske jag kan våga mig på det med ;)



Ha det gott.

Kramar

2008-12-15 @ 11:32:31
URL: http://blubbanna.blogspot.com
Postat av: Siv

Vilka fina kort du gör, syns att du kommit igång och

fått mer tid igen. Ser inga bilder av Matteus mellan korten.

Ha´en bra jul.

Moster Siv

2008-12-15 @ 21:49:49
Postat av: Erica

Vilken bra idé! Grisen är såå söt, en av mina hÄnglafavoriter, gillar mycket de olika djuren Marie ritar.. :-)



Hoppas allt är bra med dig.



Kram, Erica

2008-12-16 @ 10:46:43
URL: http://scrapkattenskrypin.blogspot.com
Postat av: Kjersti Nordøy

Så søte de julekortene dine er. Grisene i det andre innlegget var utrolig artige!



2008-12-17 @ 21:55:30
URL: http://www.kjerstinordoy.blogspot.com/
Postat av: Ingrid - Inola

Det där var ett jättefiffigt tips, för visst tar det tid att handmåla hela motiv när man ska göra många kort och har det lite snärjigt. Förra året köpte jag färdiga julkort på IKEA, i oblekt papper med enkelt mönster i rött på framsidan. De reades ut strax efter jul för nästan ingenting. Dessa har jag nu använt som kortstommar och dekorerat med utstansade julstjärnor. Toppen, inget mönsterpapper behövdes. God Jul!

2008-12-18 @ 18:36:16
URL: http://inola.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0